Hommage aan Nuccio Bertone

In 1912, opent Giovanni Bertone in Turijn een klein atelier met de bedoeling er koetsen en andere vervoermiddelen door paarden getrokken te fabriceren en te repareren. Terwijl het atelier in volle expansie is vervoegt de kleine Giuseppe, die al gauw de bijnaam "Nuccio" krijgt, in 1914 de familie.

De eerste wereldoorlog desorganiseert het Italiaanse industriële landschap volledig en vanaf 1920 begint Giovanni zetels voor wagens te fabriceren. Dit evolueert al snel daar de fabricatie van chassis voor merken als Fiat, Fast, Cheribibi en Lancia. Op 19 jarige leeftijd stapt Nuccio in het familiebedrijf na het voltooien van zijn studies economie en handel. Zijn eerste project is een chassis maken voor de Fiat 508 Ballila.

Midden de jaren '30 werken er zo'n 150 arbeiders voor het bedrijf Bertone en Mario Revelli di Beaumont, auteur van de Alfa Romeo 6C 2500 die u op de Bertone tentoonstelling op SpaItalia kunt bezichtigen, staat aan het hoofd van het bedrijf. Het geluid van de laarzen komt dichterbij en Nuccio onderhandelt een paar heel interessante contracten met het Italiaanse leger waardoor het bedrijf haar activiteiten tijdens de tweede wereldoorlog kan verderzetten.

Na de oorlog is Italië verwoest. Nuccio zorgt voor verdere werkzaamheden in het atelier door vooroorlogse voertuigen op te knappen. Maar diep in hem brandt een passie voor de autosport en in 1946 neemt hij deel aan zijn eerste wedstrijd met een Fiat 500 barchetta die hij zelf heeft gebouwd. Tot 1952 volgen tal van andere modellen en heel wat successen, waarna hij een punt zet achter zijn sportieve carrière.

Bijgestaan door de ontwerpers Michelotti en Scaglione, zoekt Nuccio Bertone naar een model dat niet op maat of in kleine oplage wordt gemaakt. Een eerste probeersel komt er met de MG Arnolt, een project waarbij hij ingenieur Rudolf Hruska ontmoet die voor Alfa Romeo werkt. Uit deze ontmoeting spruit in 1954 de Giulietta Sprint voort, die dit jaar haar 60e verjaardag viert en waarvan u meerdere modellen kan bewonderen tijdens SpaItalia.

Bertone bouwt chassis a ratio van 2.200 stuks per jaar en Alfa Romeo ontfermt zich over de assemblage. Door dit contract wordt het bedrijf een volwaardige constructeur. Vanaf dan werkt Nuccio Bertone voor de groten der aarde zoals Lamborghini, Maserati, Fiat, Lancia, Aston Martin, BMW, Abarth, Citroën, Ford, GM en zelfs Ferrari die haar 308 GT4 zal tentoonstellen op SpaItalia.  Hij heeft tal van projecten en concept cars zoals de Lancia Sibilo en de Alfa Romeo Navajo, twee andere unieke stukken die op SpaItalia worden tentoongesteld.

Nuccio sterft in 1997 en laat een bedrijf achter met 2.350 werknemers en een productiecapaciteit van 70.000 voertuigen per jaar. Helaas begint het bedrijf samen met de dood van haar geniale eigenaar ook aan een neerwaardse spiraal waaraan in juli 2014 een eind komt met het faillissement van wat nog overblijft van dit prachtige heerschappij.